
BEFORE THE 
FEDERAL ELECTION COMMISSION 

 
       
      : 
In the Matter of:    : 
      : 
   CBS BROADCASTING, INC.;  :  MUR No. _______________ 
   KERRY-EDWARDS 2004, INC.;  : 
      : 
  Respondents.   : 
      : 
 
 

COMPLAINT 

CENTER FOR INDIVIDUAL FREEDOM (“Center”) files this Complaint with 

the Federal Election Commission, in accordance with the provisions of 2 U.S.C. § 

437g(a)(1) and 11 C.F.R. § 111.4, upon information and belief that Respondents violated 

multiple provisions of the Federal Election Campaign Act of 1971, as amended, 2 U.S.C. 

§§ 431 et seq., and the Federal Election Commission regulations promulgated thereunder, 

11 C.F.R. §§ 100.1 et seq. 

The Center is a non-partisan, non-profit organization incorporated and existing 

under the laws of the State of Virginia and having its offices and principal place of 

business at 901 N. Washington Street, Suite 402, Alexandria, Virginia 22314.  The 

Center is a tax-exempt organization described in Section 501(c)(4) of the Internal 

Revenue Code and is operated exclusively for the promotion of social welfare.  The 

Center’s mission is to protect and defend individual freedoms and individual rights 

guaranteed by the U.S. Constitution, including an individual’s fundamental right to vote 

and participate in free and fair elections.  In furtherance of this mission, the Center 

engages in both educational and advocacy efforts, focusing public, legislative, and 



 2

judicial attention on the rule of law as the best protection for the individual freedoms and 

rights of all citizens.  The apparent violations alleged herein represent a serious lack of 

compliance with the federal election and campaign finance laws, raising numerous 

concerns about corruption and the appearance of corruption in the 2004 presidential 

election. 

Respondents 

CBS BROADCASTING, INC. (“CBS”), is a subsidiary of Viacom, Inc., and 

directly owns and operates the CBS broadcast television network, including its news 

division.  CBS has its offices and principal place of business at 1515 Broadway, New 

York, New York 10036.  CBS’s registered agent is the Corporation Service Company, 80 

State Street, Albany, New York, 12207. 

KERRY-EDWARDS 2004, INC. (“Kerry Campaign”), is the political committee 

established to support the presidential candidacy of John Kerry.  The Kerry Campaign 

can be contacted at P.O. Box 34555, Washington, DC 20043. 

Facts 

The facts supporting this Complaint are all found in materials and reports freely 

and readily available to the public.  The relevant documents are attached to this 

Complaint. 

Central to this Complaint is a segment developed, produced, and broadcast 

nationwide as a part of the program “60 Minutes II” by CBS News over the CBS 

broadcast television network.  The segment aired on September 8, 2004, and concerned 

President George W. Bush and documents allegedly showing that he benefited from 

preferential treatment during his Texas Air National Guard service.  Specifically, the 



 3

segment alleged that CBS had uncovered “new documents and new information on the 

President’s military service” that indicated someone “pulled … strings to get … George 

W. Bush into the Texas Air National Guard” in order to prevent him from “being drafted” 

for service in Vietnam.  (“President Bush’s National Guard Service,” 60 MINUTES II, 

CBS TV, September 8, 2004, Federal News Service Transcript.)  Nearly 7 million 

viewers watched the segment.  (Jennifer Harper, “Rather rumble likely to cost CBS,” 

WASHINGTON TIMES, September 17, 2004, at A05.) 

Five days before the segment aired, on September 3, Mary Mapes, an Associate 

Producer for “60 Minutes,” contacted Josh Howard, the program’s Executive Producer, to 

inform him that she had persuaded a source to hand over a number of documents.  (Josh 

Getlin, Elizabeth Jensen & Scott Collins, “In the Rush for a Scoop, CBS Found Trouble 

Fast,” LOS ANGELES TIMES, September 18, 2004, at A1.)  The source claimed that the 

documents were memos “written in 1972 and 1973 by the late Lt. Col. Jerry B. Killian, 

Bush’s squadron commander in the Texas Air National Guard.  The memos, [Mapes] was 

told, revealed how the young pilot … had received favorable treatment, even after 

refusing an order to report for a physical.”  (Howard Kurtz, Michael Dobbs & James V. 

Grimaldi, “In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries,” WASHINGTON POST, 

September 19, 2004, at A01.)  Later, CBS revealed that the source who handed over the 

documents was Lt. Col. Bill Burkett, also a former Texas National Guardsman.  (“CBS 

News admits to being misled regarding documents pertaining to President Bush’s 

National Guard service,” CBS EVENING NEWS, CBS TV, September 20, 2004, CBS 

News Transcripts.)  Following Mapes’ call, there “was a rush to get the pieces in place” 

to prepare and broadcast a segment based on the memos for the following Wednesday’s 



 4

edition of “60 Minutes II.”  (Getlin, et al., “In the Rush for a Scoop, CBS Found Trouble 

Fast,” LOS ANGELES TIMES, September 18, 2004, at A1.) 

As part of an “understanding” with CBS that included his agreement to turn over 

the documents, however, the source, Burkett, insisted that CBS arrange for him to speak 

with a senior member of the Kerry Campaign.  (Kevin Johnson, Dave Moniz & Jim 

Drinkard, “CBS had source talk to Kerry aide,” USA TODAY, September 21, 2004, at 

1A.)  On September 4, CBS Producer Mapes called Joe Lockhart, a senior advisor and 

strategist for the Kerry Campaign, and asked him to call the CBS source, Burkett.  

(“Kerry adviser spoke with CBS document source,” CNN.com, September 21, 2004.) 

According to senior Kerry advisor Lockhart, CBS’s Mapes told him about the documents, 

and after Mapes told him about the planned CBS broadcast segment, Lockhart agreed to 

call the CBS source, Burkett.  (Id.; Howard Kurtz, “White House Links Memos, Kerry 

Effort,” WASHINGTON POST, September 22, 2004, at A08.)  CBS’s Mapes provided senior 

Kerry advisor Lockhart with a phone number for Burkett, CBS’s star source. (Johnson, et 

al., “CBS had source talk to Kerry aide,” USA TODAY, September 21, 2004, at 1A.)  

Senior Kerry advisor Lockhart then called Burkett on September 5 or September 6, and 

the two spoke for several minutes.  (Id.)  This was not the first time CBS’s primary 

source, Burkett, had spoken with a Kerry Campaign operative.  Burkett had previously 

spoken with former U.S. Senator Max Cleland, also an advisor to the Kerry Campaign.  

(Kelley Shannon, “Ex-Guardsman: I contacted Kerry campaign,” ASSOCIATED PRESS, 

September 19, 2004.)  Burkett’s conversation with Cleland was the result of an effort to 

reach a person of authority at the Kerry Campaign.  (Id.) 



 5

At CBS, Producer Mapes sought outside endorsement for the authenticity of the 

memos.  Beginning on September 3, she asked at least four people who she believed to be 

document or signature experts to review and report on the authenticity of the documents 

that Burkett had provided.  (Kurtz, et al., “In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries,” 

WASHINGTON POST, September 19, 2004, at A01; Getlin, et al., “In the Rush for a Scoop, 

CBS Found Trouble Fast,” LOS ANGELES TIMES, September 18, 2004, at A1.)  According 

to the Washington Post: 

Emily Will of North Carolina, one of the experts CBS had 
asked to examine the memos, sent Mapes an e-mail 
outlining her concerns over discrepancies in Killian’s 
signature.  She also phoned CBS and raised more questions 
about whether the typography in the memos existed in 1972 
and differences with other military documents.  “They 
looked like trouble to me,” Will said. 
 

(Kurtz, et al., “In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries,” WASHINGTON POST, 

September 19, 2004, at A01.)  Linda James, another document examiner, raised similar 

questions.  “The two memos she looked at ‘had problems,’ James recall[s] telling CBS, 

and she could not rule out that they had been ‘produced on a computer.’”  (Id.)  James 

isolated five ways in which the Killian signature on [one] memo did not match up with 

the other provided samples of his handwriting.”  (Getlin, et al., “In the Rush for a Scoop, 

CBS Found Trouble Fast,” LOS ANGELES TIMES, September 18, 2004, at A1.)  Even 

Marcel Matley, a purported document analyst “whose only formal document training was 

a mail-in correspondence course,” reviewed the documents for CBS at Producer Mapes’ 

request and registered his indecision about their authenticity.  (“CBS News, Dan Rather 

admit source of Bush documents unreliable,” NBC NIGHTLY NEWS, NBC TV, September 

20, 2004, NBC News Transcripts; Kurtz, et al., “In Rush to Air, CBS Quashed Memo 



 6

Worries,” WASHINGTON POST, September 19, 2004, at A01.)  “Matley limited his 

examination to Killian’s signature, which he believed was probably valid, but not certain 

― the lowest endorsement he offers.”  (Id.)  On September 6, “60 Minutes” 

Correspondent and “CBS Evening News” Managing Editor Dan Rather interviewed 

Matley for the “60 Minutes II” segment.  (Id.)  CBS’s Rather did not interview Will, 

James, or the fourth document analyst, James J. Pierce. 

On September 7, CBS News President Andrew Heyward, Senior Vice President 

Betsy West, Executive Producer Josh Howard, Associate Producer Mapes, Senior 

Broadcast Producer Mary Murphy, and others met to discuss the broadcast segment.  (Id.) 

“‘We asked core questions,’ West said … The executives were satisfied by Mapes’s 

answers.”  (Id.)  Later, Howard, West, Murphy and other CBS News staffers, including 

two attorneys, watched a portion of the segment and discussed the story.  (Id.) 

Meanwhile, CBS’s experts continued to raise concerns about the validity of the 

documents that the source, Burkett, had provided.  (Id.)  “In separate phone calls to 

Mapes [on September 7], two of the network’s outside experts tried to stop the 

journalistic train, or at least slow it down … Emily Will said she called the network [on 

September 7] and repeated her objections as strongly as possible.  ‘If you air the program 

on Wednesday,’ she recalled saying, ‘on Thursday you’re going to have hundreds of 

document examiners raising the same questions.’”  (Id.)  This questionable verification 

methodology coupled with the cumulative warnings regarding the authenticity of the 

memos, including far more detail than is outlined above, provide no support whatsoever 

for a reasonable professional belief that the documents were authentic. 



 7

On September 8, CBS completed the segment and prepared it for broadcast.  (Id.) 

“At 7 p.m., Heyward joined the other [CBS] executives … for a final look at the piece … 

He could still raise objections … No changes were made.”  (Id.)  

The “60 Minutes II” segment had an immediate impact on the presidential 

campaign.  It generated follow-up media coverage in the New York Times (Katharine Q. 

Seelye & Ralph Blumenthal, “Documents Suggest Guard Gave Bush Special Treatment,” 

NEW YORK TIMES, September 9, 2004), Washington Post (Michael Dobbs & Thomas B. 

Edsall, “Records Say Bush Balked at Order,” WASHINGTON POST, September 9, 2004, at 

A01), Chicago Tribune (Mark Silva & Jeff Zeleny, “Memos say Bush pushed for move,” 

CHICAGO TRIBUNE, September 9, 2001), USA Today (Dave Moniz & Jim Drinkard, 

“Guard commander’s memos criticize Bush,” USA TODAY, September 9, 2004, at 4A), 

and all other notable print and broadcast outlets.  On September 10, the New York Times 

criticized President Bush’s National Guard service in an editorial which relied on the 

questionable documents first unveiled in the “60 Minutes II” segment.  (“The Long 

Shadow of War,” NEW YORK TIMES, September 10, 2004, at A24.) 

On September 9 and 10, major news organizations and individual citizens began 

to question the validity of the documents on which CBS based its broadcast segment.  

(Kurtz, et al., “In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries,” WASHINGTON POST, 

September 19, 2004, at A01.)  Ten days later, on September 20, CBS News admitted that 

its reliance on the documents was a mistake, that it could not verify their authenticity, 

that it could not stand by the content of the broadcast segment, and apologized for its 

irresponsibility in developing, producing, and broadcasting the segment.  (“CBS News 

admits to being misled regarding documents pertaining to President Bush’s National 



 8

Guard service,” CBS EVENING NEWS, CBS TV, September 20, 2004, CBS News 

Transcripts.) 

On September 10, barely two days after the “60 Minutes II” segment was 

broadcast, the Democratic National Committee launched a new ad campaign entitled the 

“Fortunate Son,” which incorporated many of the same facts as the CBS report.  

(<http://www.democrats.org/fortunateson/index.html>, last visited September 22, 2004.)  

A Fox News Reporter following the Kerry Campaign, Carl Cameron, has gone so far as 

to say that even Democratic Presidential Candidate John Kerry, himself, “was pushing 

this 60 Minutes piece as a ‘must see’ to his traveling press” before the CBS broadcast 

segment ever aired.  (Jeff Gannon, “Kerry Allies Tied to Forged Document Scandal,” 

TALON NEWS, September 21, 2004.) 

Apparent Violations 

The gravamen of this Complaint is really quite simple.  First, the broadcast 

segment that aired nationwide on the CBS television network on September 8, 2004, 

constituted a prohibited and regulated “electioneering communication.”  See 2 U.S.C. §§ 

434(f)(3), 441b(a), (b)(2), (c)(1).  Second, that “electioneering communication” was 

unlawfully coordinated with the Kerry Campaign through at least one senior advisor and 

political operative.  See 11 C.F.R. § 109.21.  In fact, the coordination with the Kerry 

Campaign only reinforces the conclusion that the broadcast segment constituted a 

prohibited and regulated “electioneering communication,” and that it was not an 

exception to the reach of the federal election and campaign finance laws.  Third, because 

the broadcast segment was coordinated with the Kerry Campaign, it also constituted an 

unlawful contribution to and expenditure by that campaign.  See 2 U.S.C. § 



 9

441a(a)(7)(C).  Finally, the “electioneering communication” developed, produced, and 

broadcast by CBS and coordinated with the Kerry Campaign necessarily triggered the 

reporting and disclosure requirements imposed under the Federal Election Campaign Act 

of 1971, as amended, and the Federal Election Commission regulations promulgated 

thereunder.  See 2 U.S.C. §§ 434(f)(1), (f)(2). 

The Federal Election Campaign Act of 1971, as amended by the Bipartisan 

Campaign Reform Act of 2002, defines an “electioneering communication” as: 

any broadcast, cable, or satellite communication which—(I) 
refers to a clearly identified candidate for Federal office; 
(II) is made within … 60 days before a general … election 
for the office sought by the candidate; … and (III) in the 
case of a communication which refers to a candidate for an 
office other than President or Vice President, is targeted to 
the relevant electorate. 

 
2 U.S.C. § 434(f)(3)(A). 

There can be no doubt that the broadcast segment developed, produced, and aired 

by CBS meets the above definition of an “electioneering communication.”  It was a 

“broadcast … communication” aired nationwide on CBS, one of the four major television 

networks.  It “refer[red] to a clearly identified candidate for Federal office,” namely, 

President George W. Bush, who is the Republican Party’s Candidate for the Office of 

President of the United States in the 2004 general election.  It was “made within … 60 

days before [the] general … election for the office sought by the candidate” because the 

broadcast segment aired on September 8, 2004, just 55 days before the 2004 presidential 

election that will take place on November 2, 2004.  And, since the candidate referred to 

in the broadcast segment is seeking election to the Office of President of the United 



 10

States, it was unnecessary for the “electioneering communication” to be “targeted to the 

relevant electorate.” 

The only question as to whether the broadcast segment constituted a prohibited 

and regulated “electioneering communication” arises from the exception for “news 

stor[ies] … distributed through the facilities of any broadcasting station, unless such 

facilities are owned or controlled by any political party, political committee, or 

candidate.”  2 U.S.C. § 434(f)(3)(B)(i).  However, because the broadcast segment lacked 

all of the hallmarks of a legitimate “news story” and responsible journalism, such an 

exception does not apply in this case. 

While it is true that the broadcast segment masqueraded as a legitimate “news 

story,” details about the development, production, and broadcasting of the segment 

demonstrate that it was anything but objective news, or even subjective commentary or 

editorializing.  In fact, the details show that the broadcast segment bore far more 

resemblance to a political attack advertisement coordinated with and supported by the 

opponent’s campaign and political party than to a journalistically sound, well-researched 

“news story.”  Unlike a legitimate “news story,” the broadcast segment that aired on the 

CBS television network on September 8, 2004, lacked all of the requirements for 

responsible journalism.  Both the documents and the sources that served as the basis for 

the broadcast segment have been unequivocally and universally discredited, and those 

who were primarily responsible for the development, production, and publication of the 

broadcast segment have admitted their irresponsible and reckless behavior by fully 

disavowing the segment’s content and apologizing for their actions and its publication.  

What’s more, details have emerged showing that not only did the broadcast segment have 



 11

no basis in fact, but that it was also specifically coordinated with at least one senior 

advisor and political operative from the Kerry Campaign and the Democratic Party.  

Surely this is not the type of legitimate “news story” that is an exception to the 

prohibitions on and regulations of “electioneering communications.” 

The coordination between those at CBS responsible for the development, 

production, and publication of the broadcast segment and senior advisor(s) and political 

operative(s) from the Kerry Campaign raises even greater and more particular concerns.  

Not only does such coordination demonstrate that the broadcast segment was a politically 

motivated “electioneering communication,” but it also shows an attempt to evade the 

contribution and expenditure rules and limitations, all with the intent of influencing a 

federal election through actions that obviously transgress the Federal Election Campaign 

Act of 1971, as amended, and the Federal Election Commission Regulations promulgated 

thereunder.  Specifically, as to coordination, Section 441a(a)(7)(C) states: 

if—(i) any person makes, or contracts to make, any 
disbursement for any electioneering communication …; 
and (ii) such disbursement is coordinated with a candidate 
or an authorized committee of such candidate, a Federal, 
State, or local political party or committee thereof, or an 
agent or official of any such candidate, party, or committee; 
such disbursement or contracting shall be treated as a 
contribution to the candidate supported by the 
electioneering communication or that candidate’s party and 
as an expenditure by that candidate or that candidate’s 
party. 

 
2 U.S.C. § 441a(a)(7)(C).  That section was triggered here, when at least one senior 

advisor and political operative from the Kerry Campaign has admitted that he was 

consulted with and received prior notice about the broadcast segment attacking President 

George W. Bush that was aired by CBS on September 8, 2004.  In fact, the circumstances 



 12

demonstrate that the coordination went far deeper.  As news reports have indicated, those 

at CBS who developed, produced, and published the broadcast segment attacking 

President Bush went so far as to broker a relationship between themselves, the content of 

the broadcast segment, and at least one of their sources with at least one senior advisor 

and political operative for the Kerry Campaign.  In fact, news reports now indicate the 

story would have never been aired but for the brokering of the relationship between those 

at CBS, at least one of the sources they were relying upon, and a senior advisor and 

political operative for the Kerry Campaign.  Because of this obvious and unlawful 

political and campaign coordination, the broadcast segment, which constitutes an 

“electioneering communication” under 2 U.S.C. § 434(f)(3), must be “treated as a 

contribution to the candidate supported by the electioneering communication,” namely, 

the Kerry Campaign, “and as an expenditure by that candidate.”  2 U.S.C. § 

441a(a)(7)(C). 

Moreover, not only does the Kerry Campaign face regulatory, disclosure, and 

reporting requirements on account of its coordination with the development, production, 

and broadcasting of the “electioneering communication,” but so does CBS.  Under 

Section 434(f)(1): 

Every person who makes a disbursement for the direct 
costs of producing and airing electioneering 
communications in an aggregate amount in excess of 
$10,000 during any calendar year shall, within 24 hours of 
each disclosure date, file with the Commission a statement 
containing the information described in paragraph (2). 

 
2 U.S.C. § 434(f)(1).  There can be little question that CBS incurred direct costs of more 

than $10,000 in the development, production, and publication of the broadcast segment 

that constituted an “electioneering communication.”  As such, the regulatory, reporting, 



 13

and disclosure requirements of Section 434(f)(2) were triggered, and CBS needed to file a 

statement with the Commission under penalty of perjury containing the following 

information: 

(A) The identification of the person making the 
disbursement, of any person sharing or exercising direction 
or control over the activities of such person, and of the 
custodian of the books and accounts of the person making 
the disbursement. 
(B) The principal place of business of the person making 
the disbursement, if not an individual. 
(C) The amount of each disbursement of more than $200 
during the period covered by the statement and the 
identification of the person to whom the disbursement was 
made. 
(D) The elections to which the electioneering 
communications pertain and the names (if known) of the 
candidates identified or to be identified. 
(E) If the disbursements were paid out of a segregated bank 
account which consists of funds contributed solely by 
individuals who are United States citizens or nationals or 
lawfully admitted for permanent residence (as defined in 
section 101(a)(20) of the Immigration and Nationality Act 
(8 U.S.C. § 1101(a)(20))) directly to this account for 
electioneering communications, the names and addresses of 
all contributors who contributed an aggregate amount of $ 
1,000 or more to that account during the period beginning 
on the first day of the preceding calendar year and ending 
on the disclosure date. Nothing in this subparagraph is to be 
construed as a prohibition on the use of funds in such a 
segregated account for a purpose other than electioneering 
communications. 
(F) If the disbursements were paid out of funds not 
described in subparagraph (E), the names and addresses of 
all contributors who contributed an aggregate amount of 
$1,000 or more to the person making the disbursement 
during the period beginning on the first day of the 
preceding calendar year and ending on the disclosure date. 

 
2 U.S.C. § 434(f)(2).  Because such a statement was never filed, CBS is engaged in a 

continuing violation of the regulatory, reporting, and disclosure requirements imposed 

under the “electioneering communications” provisions and must be held accountable. 



 14

Conclusion 

For the reasons discussed above, the Federal Election Commission should initiate 

an immediate and thorough investigation into the allegations contained in this Complaint 

and take all appropriate action against Respondents for their violations of the Federal 

Election Campaign Act of 1971, as amended, and the Federal Election Commission 

regulations promulgated thereunder. 

 
      Respectfully submitted, 
 
 
 
      Jeffrey Mazzella 
      Executive Director 



 15

Verification 
 

The complainant listed below hereby verifies that the statements made in the 
attached Complaint are, upon their information and belief, true. 
 

Sworn to pursuant to 18 U.S.C. § 1001. 
 

For Complainant 
Center for Individual Freedom 

 
 

______________________________ 
Jeffrey Mazzella, Executive Director 

 
 
CITY OF ALEXANDRIA: 
STATE OF VIRGINIA: 
 

Sworn to and subscribed before me this _____ day of September, 2004. 
 
 

______________________________ 
Notary Public 

 
 

My Commission Expires: ______________________________ 


